Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen aan Sherpa Reizen - Foto: Himalaya, Nepal

Veel gestelde vragen

Hieronder staan de veel gestelde vragen aan Sherpa Reizen. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Lees hier hoe je met ons in contact komt.

Algemene vragen

Kan ik zelf een reis samenstellen bij Sherpa Reizen?
Ja! Wij kunnen jouw reis helemaal op maat maken. Bij al onze bestemmingen vind je de knop ‘Op maat’. Vul daar jouw wensen in en dan gaan wij de perfecte reis voor jou samenstellen! Je ontvangt dan een vrijblijvend reisvoorstel. De rest wijst zich vanzelf. Kom je er niet uit? Dan kun jij jouw wensen ook altijd telefonisch doorgeven. Dat kan via 06 2199 7163.
Is er een brochure beschikbaar van de Sherpa Reizen?
Nee, wij hebben geen fysieke brochures. Wij werken volledig online en je kunt alle beschikbare informatie vinden op onze website. Ben je toch op zoek naar meer informatie? Dan kun je jouw vraag altijd direct aan ons stellen. Dat kan via info@sherpareizen.nl of 06 2199 7163.
Heeft Sherpa Reizen een noodnummer?
In geval van nood, kun je bellen naar 06 2199 7163. Als er groepen van ons op reis zijn, dan zijn wij 24 uur per dag bereikbaar op dat nummer. Wij kunnen dan vaak snel contact leggen met de thuisblijvers of de reisdeelnemers. Let op: wij kunnen niet garanderen dat we binnen 24 uur contact kunnen leggen met onze reisgroepen, doordat onze reizen meestal vrij avontuurlijk zijn.
Wat is het minimale aantal deelnemers voor een reis?
Dat verschilt per reis. Bij iedere reis kun je terugvinden wat het minimale aantal deelnemers is. Dat vind je onder het kopje ‘Data & prijzen’. Kun je het niet vinden? Dan kun je ons altijd even bellen op 06 2199 7163.
Kan ik ook een privéreis maken?
Ja, al onze reizen zijn te boeken als privégroep. Er zullen dan geen andere reizigers deelnemen dan de reizigers op jouw boekingsformulier. De prijzen voor een privégroep zijn hetzelfde als een groepsboeking. Wil je een privéreis boeken? Klik dan bij jouw reis op het tabblad ‘Data en prijzen’. Op die pagina vind je de knop ‘Boek als privéreis’. Kom je er niet uit? Dan kun je ons altijd even bellen op 06 2199 7163.
Zijn de reizen van Sherpa Reizen geschikt voor kinderen?
Dat verschilt per reis. Niet alle reizen zijn geschikt voor kinderen onder de 18. Wil jij graag met kinderen op reis? Neem dan contact met ons op, voordat je boekt. Wij kunnen je dan uitleggen wat de mogelijkheden of beperkingen zijn. Dat kan via info@sherpareizen.nl of 06 2199 7163.
Is Sherpa Reizen aangesloten bij het Calamiteitenfonds?
Ja, Sherpa Reizen is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Als jouw reis door een calamiteit niet kan worden afgemaakt, dan krijg je (een deel van) jouw reissom terug (mits dit door het fonds is vastgesteld als calamiteit). Als wij jou noodgedwongen moeten repatriëren, dan ontvang je ook (een deel van) jouw noodzakelijke meerkosten terug. Je betaalt zelf altijd €2,50 euro als bijdrage aan het fonds. Die vind je terug op de factuur.
Is Sherpa Reizen aangesloten bij de ANVR?
Nee, wij zijn aangesloten bij de Vereniging voor Kleinschalige Reisorganisaties (de VvKR). De VvKR komt op voor de belangen van kleine, vaak specialistische reisorganisaties. Via de VvKR bundelen we onze krachten en delen we onze expertise om zowel voor de reisorganisatie als de consument tot een zo groot mogelijke zekerheid en tevredenheid te komen. Kijk voor meer informatie op www.vvkr.nl.
Is Sherpa Reizen aangesloten bij de SGR?
Nee, wij zijn in plaats daarvan aangesloten bij het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). De GGTO staat ervoor garant dat je het reeds betaalde deel van je reissom terugkrijgt als de touroperator in financieel onvermogen zou komen. Dit kan zijn voorafgaand aan je vertrek, maar ook tijdens je verblijf op locatie. Bovendien garandeert Stichting GGTO tijdens je verblijf je terugreis als de touroperator als gevolg van financieel onvermogen, hier niet voor kan zorg dragen. Wij brengen wel een deelnemersbijdrage van € 15,- per boeking in rekening. Die vind je op je factuur. Met deze bijdragen, die worden afgedragen aan de GGTO, wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden. Kijk voor meer informatie over de GGTO op www.stichting-ggto.nl.
Werkt Sherpa Reizen samen met lokale agenten?
In alle landen die wij aanbieden werken wij samen met een lokale agent. Zij kennen het land goed en zorgen ruim van tevoren dat jouw reis tot in de puntjes is voorbereid. Tijdens jouw verblijf verzorgen zij jouw hele reis. Wij staan altijd in nauw contact met onze agenten, zodat niemand voor verrassingen komt te staan en wij tijdens jouw reis regelmatig horen of alles volgens planning verloopt.

Het boeken van je reis

Hoe kan ik een reis boeken bij Sherpa Reizen?
Je kunt op verschillende manieren een reis bij ons boeken. Dat gaat het gemakkelijkste via onze website. Je krijgt dan binnen 48 uur een bevestiging in je mailbox. Je kunt ook telefonisch contact opnemen via 06 2199 7163.
kan ik via Sherpa Reizen een reis- en annuleringsverzekering afsluiten?
Nee, op dit moment is dat nog niet mogelijk. Dat moet je nu nog zelf regelen. In de toekomst kun je dat wel bij ons regelen. Overigens is een reisverzekering bij ons altijd verplicht als je een reis bij ons geboekt hebt. Bij jouw rondreis, onder het kopje voorbereiding, vind je meer informatie. Een annuleringsverzekering is niet verplicht, dat is jouw eigen keuze. Wij adviseren onze klanten wel altijd om een annuleringsverzekering af te sluiten.
Wanneer is mijn reis bevestigd?
Zodra je de boekingsbevestiging per e-mail hebt ontvangen, is jouw reis bevestigd. Je ontvangt altijd een bevestiging per e-mail, binnen 48 uur nadat je hebt geboekt. Heb jij jouw boekingsbevestiging niet binnen 48 uur ontvangen? Neem dan even contact met ons op via 06 2199 7163.
Hoe en wanneer moet ik betalen?
Je ontvangt na jouw boeking altijd binnen 48 uur een boekingsbevestiging met een factuur, en alle betalingsinformatie. Als je langer dan 8 weken voor vertrek boekt, dan bedraagt de aanbetaling 25% van de totale reissom. Dit bedrag dien je binnen 8 dagen na ontvangst van je factuur te voldoen. Je kunt het bedrag digitaal naar ons overmaken. Je kunt niet contact betalen. Het resterende bedrag maak je uiterlijk 6 weken voor vertrek aan ons over. Boek jij jouw reis binnen 8 weken voor vertrek? Dan maak je de volledige reissom binnen 8 dagen aan ons over. En laat jij ook jouw vliegtickets door ons verzorgen?Dan betaal je het volledige bedrag voor de vliegtickets altijd binnen 8 dagen nadat je geboekt hebt. Wij moeten de kosten voor de vliegtickets namelijk ook altijd direct voldoen. 
Is mijn internationale vliegticket inbegrepen bij de reis?
Jouw internationale vliegticket is standaard niet bij jouw reis inbegrepen. Wij kunnen jouw internationale vliegtickets wel voor je verzorgen, als je dat wilt. Op deze pagina lees je hoe dat werkt. Boek jij liever zelf jouw vliegtickets? Dan vind je bij alle reizen uitleg en tips over het boeken van de beste vlucht. Die vind je onder het tabblad ‘Voorbereiding’. Zodra je jouw tickets hebt geregeld, stuur je ons de vliegtijden en dan zorgen wij dat jouw chauffeur klaar staat om je op te halen van het vliegveld.
Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden toegestuurd?
Ongeveer 10 dagen voor vertrek ontvang je per e-mail jouw reisbescheiden. Zorg dat je jouw reisbescheiden tijdig uitprint, zodat je die bij aankomst kunt overhandigen aan de gids. Tip: print 1 extra exemplaar uit, die je tijdens de reis zelf bij je kunt houden. Onder andere ons noodnummer staat op de reisbescheiden en het is handig om die bij de hand te hebben.
Ik moet mijn reis annuleren, hoe moet dat?
Als je je reis moet annuleren, doe dit dan altijd per e-mail. Dat kan door een e-mail te sturen naar info@sherpareizen.nl. Het kan zijn dat er kosten zijn verbonden aan het annuleren van je reis. Dat is afhankelijk van het moment van annuleren. Hieronder vind je een overzicht.

  • bij annulering tot 42 dagen voor de dag van vertrek: de aanbetaling 25% van de koopsom met een minimum van Euro 250,00
  • bij annulering van 42 dagen tot 28 dagen voor de dag van vertrek: 35% van de reissom
  • bij annulering van 28 dagen tot 21 dagen voor de dag van vertrek: 40% van de reissom
  • bij annulering van 21 dagen tot 14 dagen voor de dag van vertrek: 50% van de reissom
  • bij annulering van 14 dagen tot 5 dagen voor de dag van vertrek: 90% van de reissom
  • vanaf 5 dagen voor vertrek 100%.
Kan ik mijn reis ook verlengen?
Je kunt de meeste rondreizen die wij aanbieden vooraf verlengen, mits de reisdata nog beschikbaar zijn. Wil je dat? Vul dan niet het normale boekingsformulier in, maar klik bij de reis op het tabblad ‘Op maat’. Vul jouw specifieke wensen in op het formulier en wij maken jouw reis volledig op maat! Je ontvangt dan een vrijblijvend reisvoorstel op basis van jouw wensen. De rest wijst zich vanzelf. 

Voorbereiding op jouw reis

Heb ik een visum nodig voor mijn reis?
Voor sommige bestemmingen heb je een visum nodig. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij adviseren je om minimaal een maand van tevoren jouw visum in Nederland te regelen. Bij elke reis staat onder het kopje ‘Voorbereidingen’ beschreven of je een visum nodig hebt. Ook lees je hoe je dat kunt regelen.
Kan ik in contact komen met mijn medereizigers?
Jazeker! Als jij een groepsreis hebt geboekt, en er zijn andere mensen die dezelfde reis hebben geboekt, dan kunnen we jullie met elkaar in contact brengen. Dat doen we alleen voor wie dat willen, en op die manier die jullie prettig vinden. Je ontvangt een uitnodiging van ons zodra meerdere mensen de reis hebben geboekt. In bijvoorbeeld een besloten Facebook-groep  of Whatsapp-groep kun je van alles met elkaar delen. Als je dat wilt, kunnen wij vanuit Sherpa Reizen ook deelnemer van de groep worden, zodat je ons daar ook al je vragen kunt stellen.
Heb ik inentingen nodig of moet ik andere medische voorbereidingen treffen?
Dat verschilt per reis. Bij iedere reis staat beschreven welke inentingen je nodig hebt en of je bijvoorbeeld malariapillen nodig hebt. Dat staat altijd onder het tabblad ‘Voorbereidingen’ en dan onder het kopje medische voorbereidingen. Wij adviseren je altijd om voorafgaand aan jouw reis contact op te nemen met jouw huisarts.
Welke spullen moet ik meenemen op reis?
Dat verschilt per reis. Bij alle reizen staat een paklijst met alle spullen die wij je adviseren om mee te nemen. Daarnaast kun je uiteraard alle spullen meenemen die je zelf denkt nodig te hebben. Je kunt de paklijst bij alle reizen vinden onder het tabblad ‘Voorbereiden’.
Hoe kan ik me fysiek voorbereiden op mijn reis?
Voor de meeste van onze reizen adviseren wij om op tijd te gaan trainen. Tijdens jouw kun je veel meer genieten als je goed fit bent. Bij iedere reis staat aangegeven wat je het beste kunt doen om op tijd fit te zijn. Dat staat onder het kopje ‘Jouw voorbereiding’. Heb je aanvullend advies nodig? Dan kun je ons altijd even bellen op 06 2199 7163.

Tijdens jouw reis

Als ik alleen reis, en een groepsreis maak, deel ik dan altijd een kamer met iemand van hetzelfde geslacht?
Ja, wij zorgen er altijd voor dat je wordt ingedeeld op een kamer met iemand van hetzelfde geslacht. Het kan zijn dat je vanwege de groepssamenstelling een kamer voor jezelf toegewezen krijgt. Daarvoor hoef je niet extra te betalen. Wil je sowieso graag een kamer (of tentje) voor jezelf? Dan kunnen wij dat voor je regelen. Daarvoor betaal je wel een toeslag. Geef dit zo snel mogelijk nadat je geboekt hebt bij ons aan.
Wat kan ik van de gids verwachten?
Alle gidsen waar wij mee werken zijn gecertificeerd, voldoende ervaren en spreken goed Engels. Jouw gids is verantwoordelijk voor jouw veiligheid en welzijn tijdens jouw reis. Het is belangrijk dat je te alle tijden het advies van de gids opvolgt. En ook dat je het zelf tijdig aangeeft als je kampt met ongemakken. Je kunt jouw gidsen alles vragen en alles vertellen waar je mee zit. Wel zijn de gidsen zo ervaren, dat ze het vaak snel zien als een van de reizigers zich niet helemaal optimaal voelt. Je bent in goede handen.
Waar ontmoet ik mijn gids?
Je wordt altijd vanaf het vliegveld opgehaald. Meestal doet de gids dat zelf, maar soms doet een andere collega dat voor hem of haar. Dat verschilt per reis. Mocht jouw gids je niet zelf ophalen, dan zorgt die er altijd voor dat je jouw gids later ontmoet. Daar hoef je je geen enkele zorgen over te maken, dat regelen zij helemaal voor je.
Uit hoeveel deelnemers bestaat de groep?
Als je een groepsreis boekt, dan laten wij jou altijd van tevoren weten uit hoeveel deelnemers jouw reisgroep bestaat. Het kan zijn dat dit pas kort voor vertrek is, als andere deelnemers vlak voor vertrek nog boeken.
Houden jullie rekening met vegetariërs of andere dieetwensen?
Ja, daar houden wij altijd rekening mee. Geef jouw dieetwensen aan op het boekingsformulier en dan houden wij daar tijdens jouw reis rekening mee.
Waar overnacht ik tijdens mijn reis?
Dat verschilt per reis en per dag. Wil je meer weten over jouw overnachtingen? Kijk dan op onze website bij jouw reis, onder het kopje ‘Tijdens de reis’. Heb je andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Hoe is het vervoer geregeld tijdens mijn reis?
 Over het algemeen is al het vervoer op jouw bestemming altijd inbegrepen bij de reis. Als dat niet zo is, dan staat dat bij de reis aangegeven. Soms reis je per bus of per auto, soms op een sneeuwscooter en soms misschien op de rug van een yak of ezel. Dat verschilt per reis.
Wat is er allemaal inbegrepen bij de reis?
Dat verschilt per reis. Kijk bij jouw reis onder het kopje ‘Data & prijzen’ voor een overzicht van hetgeen er is inbegrepen en welke kosten er nog bij komen.

Heb jij andere vragen?

Staat jouw vraag er niet tussen? Dan kun je die altijd aan ons stellen via info@sherpareizen.nl of 06 2199 7163. Je kunt ook een WhatsApp sturen naar dat nummer. Wij voegen regelmatig nieuwe vragen en antwoorden toe aan deze pagina.